Duravit still on course for success – disproportionately high growth in profit and cash flow
Duravit är fortfarande på väg mot framgång - oproportionerligt hög tillväxt i vinst och kassaflöde. Duravit-koncernen är fortfarande på väg mot framgång under räkenskapsåret 2014. Vinst och kassaflöde växer oproportionerligt högt trots betydande investeringsnivåer. Särskilt under det sista kvartalet ger Duravit AG en märkbar stimulans för tillväxt, vilket markerar en mycket positiv start på 2015.
2014 översteg Duravit-koncernen 390 miljoner euro i försäljning för första gången och har därmed vuxit med mer än 10 miljoner euro jämfört med föregående år: valutajusterat ökade försjäljningen med 3,4%, nominellt med 2,7%. Resultatet före skatt ökade med mer än 5% och kassaflödet från den löpande verksamheten satte nytt rekord trots betydande investeringsnivåer. De mycket robusta balansräkningarna har återigen förbättrats. Soliditeten i koncernen är nu nästen 52%. För första gången på flera år har koncernen totalt sett inga finansiella nettoskulder och redovisade istället överskott av likvida medel. Orderingången nådde också rekord i slutet av december 2014, vilket gav en tvåsiffrig försjäljningstillväxt under första kvartalet 2015.
Den positiva trenden baserades på bolagets marknadsframgångar, framför allt inom internationella affärer, som till exempel i Kina och USA. De nya produkterna som introducerats de senaste åren, som DuraStyle, Happy D.2 och Vero kompletta badrumsserier, håller på att bli storsäljare. "Vi vill förstärka den positiva utvecklingen av Duravit-varumärket genom kontinuerliga investeringar i modern produktionsteknik", påpekade Frank Richter. "För att bara nämna två exempel: 2014 etablerades en ny produktionsanläggning för fasta ytor på Bischwiller-platsen i Frankrike, och på Meissen i Tyskland investerade vi bland annat i en toppmodern kontinuerlig torktumlare. Hållbarhet är en strategisk komponent i företagets verksamhet. Genom sitt deltagande i erkända test - och certifieringssystem och medlemskap i relevanta föreningar spelar den en pionjärroll i branschen."
Management
Chairman of the supervisory board Gregor Greinert
Management board
Stephan Tahy
(Chairman) Thomas Stammel Martin Winkle
Data
Revenue 2014
390 Mio. Euro (Group)
Foundation 1817
Product range
Sanitary ceramics, bathroom furniture, accessories, shower trays and baths, whirl and well-being systems, SensoWash shower toilets and ceramic kitchen sinks